M-am
ridicat in picioare pe “O lume
minunata!” si cred ca m-am zbenguit de cateva ori. Am prins de cateva ori
la TV, la Floarea din Gradina sau Cu masca si fara masca cantece ca “Fotoliul din odaie” si “Strada Sperantei”dar nu am fost
impresionat. In schimb m-a impresionat “Comment
ca va” si ceva mai tarziu “L’italiano”,
semn ca aveam de mic o predilectie catre repertoriul international. Fiind de
familie buna, eticheta culturala a casei venea la pachet un un casetofon mono,
marca Sharp datorita caruia m-am familiarizat cu “Eagle” si “Rivers of
Babylon”
La
scoala, mi-am imbogatit universul muzical cu “Partidul, Ceausescu, Romania”, “Noi in anul 2000” si “Tot
inainte, vrednici pionieri!”. Precizez ca acest din urma cantec imi place
in continuare la cote maxime si ma trezesc deseori fredonandu-l in masina. Am
fost respins de la cor dupa o interpretare aparent deplorabila a “Dimineti cu ferestre deschise”,
castigand in schimb cu satisfactie inca o ora de fotbal pe saptamana. Adoptand
inerent preferintele muzicale ale familiei am evoluat fredonand (fara sa
inteleg versurile): “Voules vous dancer”
si “Azzuro”.
Prima
revelatie muzicala a venit pe o caseta aurie (din America) marca Maxwell si a
fost “Goodbye Yellow Brick Road”.
Insa revelatia majora a fost un dubluradiocasetofon Akai, in forma de submarin,
care a venit la pachet cu “July Morning”. Era ultima piesa de pe fata A
si (uitaseti de asta!) se intrerupea brusc, la finalul casetei – peste vreo 10
ani am aflat ca lipseau aproape 5 minute din melodie!
Intrasem
deja in faza banchetelor cu bancile din clasa date la perete cand am ascultat “Marina,
Marina, Marina”. Eram timid ca toti baietii iar fetele mult mai inalte
decat noi dansau singure cultivandu-ne aroganta. Interpretam din banci “La
sapte mii cantare!” inainte ca conceptul de Karaoke sa existe. Am
dansat prima oara cu o fata (la o petrecere cu sandwich-uri cu salam de Sibiu
taiat subtire ca foaia de calc) pe “El
Dorado”.
Progresul
evident a sosit odata cu prima mea schimbare a prefixului varstei, tot cu aport
american si tot par-avion. Videocasetofonul a limpezit definitiv lucrurile: “What’s love got to do with it?”, “The power of love” (Jeni Faras –
clasica gluma, la inceput eroare),“Papa
don’t preach”. Daca as face un efort, as putea enumera in ordine cele 50
sau 60 de melodii imprimate pe prima videocaseta muzicala. Si as descrie si
videoclipurile. Acum imi explic si fumul gros din “Lady in Red” insa pe atunci era un mister. Aveam si “Heartbreak hotel”, si “Boys, Boys, Boys”dar si “Billie Jean” sau “Careless whisper”. Si mai aveam bineinteles“The final countdown” iar artistii erau dementi, ca nimeni altii.
Era exact cum e acum MTV (adica 50 de piese pe repeat), doar ca trendurile nu
evoluau.
In
prima tabara in care am fost am dansat in cerc (cu esarfa) pe “Geronimo’s Cadillac” insa in
urmatoarea evoluasem din nou si nu mai ascultam vechituri din astea! Trecusem
la “Girl, you know it’s true!” si
deja aveam prietena la nivel declarativ care se frustra daca nu ii ofeream ei
prima optiune de a alege mana in care tineam banul. Si profit de ocazie sa
recunosc acum ca niciodata nu am vrut ca ele sa ghiceasca.
Tot
din America, si la propriu si la figurat, a venit si “Smooth Criminal”,prima piesa asumata constient si public ca piesa
preferata (“din lume”). Fiind pe aceeasi caseta, “Dirty Diana” a avut astfel o soarta nemeritata, fiind nevoita sa
existe in umbra piesei preferate. Am terminat scoala generala pe acorduri de “Dirty Dancing” si jenat evident de un
coleg care ma compatimea pe motiv ca nu ascultasem niciodata formatia Heavy
Metal.
Am
intrat la liceu si stiu cu precizie ca declansatorul exagerarilor mele
ulterioare si a comportamentului meu teribilist si desori considerat neadecvat
a fost “House of fire”. Impactul a
fost atat de naucitor incat am ars si eu precum casa artistului, din temelii. “Poison”a fost doar confirmarea
necesara pentru a-mi asuma cu mandrie titlul de “fan”.Statutul s-a consfiintit
definitiv cu "The man behind the mask" iar ulterior, alte
confirmari au venit si cu celelalte 22 de albume ale artistului pe care le-am
obtinut cu dificultati inimaginabile (ce usor e acum cu mp3!).
Am
sarutat (in sfarsit!) o fata cu “Blaze
of glory” in cap, apoi am perseverat cu “Don’t cry”, “Crazy” sau
“Nothing Else Matters”. Cred ca pe “Knocking on heaven’s door” am sarutat
mai multe fete, oricum era prea difuzata, practic nu aveai loc de ea. La
bairame am luat inevitabil contact si cu “Can’t
touch this!”sau “Ice Ice Baby”
(Gepa Electro Center) insa directia mea era luata si asumata: am parcurs deci
calatoria initiatica dar lunga de la “Seek
and destroy” pana la “Seasons in the
Abyss”
N-am
depasit (zic eu) granita dintre muzica si zgomot. Am sustinut uneori, in mod
fals, “Arise” insa era doar o
necesitate de imagine. Dupa o tura de ansablu de inspectie m-am stabilit la “Blood of the kings”, “Aces High”, “Breaking the law”. Din cele de nisa am ales: “Revolution calling” si “I’m
alive”.
Am
trait “Smells like teen spirit”
exact la varsta la care am putut sa o inteleg in totalitate si am acceptat
intotdeauna coborarea pana la “Losing my
religion”, fara a o considera tradare. Devenisem totusi atat de convins
incat saream la bataie cu cei care apreciau “Personal Jesus”sau “Friday
I’m in love”.
Pe
afara se auzea inca "Lambada" iar "Coco Jambo"
mai avea de asteptat pana sa apara!
-----------------------------------
Sfarsitul
primei parti
Zi ceva si de Salam
RăspundețiȘtergere